Knutsellokaal

8 november 2018 - Chiclana de la Frontera, Spanje

Donderdag 8 november 2018,

Vandaag gingen ik en Michelle in de ochtend naar Jesús. Dat hadden we met hem afgesproken tijdens het gesprek. Wij moeten elke dag naar hem toe gaan met de vraag op welke groep we moeten gaan staan. Vandaag was dat op de groep in het knutsellokaal. Rosie is daar de docent. Zij vond het super leuk dat we vandaag op haar groep mochten gaan kijken en we werden al gelijk aan het werk gezet. Als eerste moesten we een uiltje gaan maken. Een deelnemer deed het ons voor en wij moesten hem na doen. Bij mij verliep dat nog best wel goed. De deelnemer deed alles goed laten zien en uitleggen. Met als resultaat een prachtig uiltje.Uiltje

Daarna mochten we een mal gaan vullen met klei. Als eerst werd een soort babypoeder in de mal gedaan. Dat zorgt ervoor dat je de klei makkelijk uit de mal kan halen. Vervolgens kregen we en groot klok klei. Daarmee moesten stukje bij beetje de mal gaan vullen. Ondertussen was een van de deelnemer ons nauwkeurig aan het begeleiden. Hij lette heel goed op wat wij precies aan het doen waren en wanneer wij het net iets anders deden of niet helemaal goed deden spong hij mij. Hij begeleiden ons wel heel goed. Dat vooral heel erg leuk om mee te maken. Wij hielpen de deelnemer niet, maar hun hielpen ons. Nadat wij de mal hadden gevuld was het eigenlijk al weer tijd om te eten. Na het eten hoefde we ook niet meer terug te komen in het lokaal, omdat dat dan nog maar voor een half uurtje was.

Santa Ana

Vrijdag 9 november 2018,

Vandaag mochten we weer op de groep gaan staan in het knutsellokaal. Ik mocht mijn werkje van gisteren gaan afmaken. Maar eerst moest ik opdrachten gaan maken voor de deelnemer. Ik had vellen papier gekregen en moest daar rekensommen op gaan schrijven. Als ze de sommen klaar hadden deed ik ze ook even voor hun nakijken. Na het ontbijt mocht ik verder met mijn werkje. Ook hier werd ik weer goed begeleid door een van de deelnemers. Toen mijn werkje af was mocht ik een andere mal gaan vullen. Die wel echt super groot en mooi is. Het is namelijk een masker uit de romeinse tijd. Alle mallen die ze gebruiken komen af van kunstwerken uit de romeinse tijd die ze hebben gevonden en nu in eht museum liggen. Nu mocht ik dus een romeins masker maken. Super gaaf! Ook hierbij werd ik weer goed begeleid, want deze was natuurlijk wel een stuk moeilijker. De deelnemer die mij begeleiden, keek heel erg secuur. Dus alles details telde. Maar hij heeft wel problemen met zijn ogen, dus hij zag af en toe dingen niet of over het hoofd. Daarom gaaf ik hem weer aanwijzingen. Toen het masker af was, wist ik even niet wat ik moest doen. Dus ging ik even een leuk beeldje maken.  Het beeldje moest een pinguïn voorstellen op een ijsblok likkend aan zijn ijsje. Erg creatief! Haha. Toen mijn beeldje af was kwam iedereen ook even kijken, ze vonden het helemaal geweldig. Zelf Rosie vond het zo leuk, dat ze even een foto van mij moest maken en naar iedereen doorsturen. Haha super grappig! Nee, maar ik was er zelf ook trots op.Pinguïn

Ik heb weer twee leuke leerzame dagen gehad. Ik heb op een andere klas gestaan, andere mensen, andere taken en andere niveau. Ook super leuk om te ervaren als deelnemers jou gaan begeleiden in plaats van andersom. Dat vond ik ook super mooi, dat geeft hun ook een beetje trots en eigenwaarden. Plus daar leren zij ook weer heel veel van. Al met al twee erg leuke, leerzame dagen gehad.  knutselen