Evaluatiegesprek A

6 november 2018 - Chiclana de la Frontera, Spanje

Situatie:

Vandaag 6-11-2018 gingen Michelle en ik in gesprek met Jesús (onze stagebegeleider) om onze eerste A evaluatie in te vullen. We hadden ons boekje allebei meegenomen en begonnen eerste met uitleg geven. Het grote nadeel is dat Jesús bijna geen woord Engels spreekt. Met gevolg dat we alles moesten vertalen. Dus als eerste begonnen met een uitleg te geven. We vertelde “ons boek bestaat uit 3 evaluatiemomenten, de eerste hebben we nu, de tweede over een paar weken en de laatste tegen het einde. Bij elke onderdeel moet je een punt in vullen. Een 1 is dat ik het niet beheers, 2 een beetje, 3 voldoende en 4 zeker/helemaal beheers. Alle punten staan in het Engels beschreven, maar we gaan gewoon per punt vertalen”. Dat begreep Jesús. Het leek hem ook geen moeilijke opgaven. Dus hij begon met gewoon per punt over te type en te vertalen naar het Spaans. Dat verliep boven verwachting erg goed. Jesús deed eerst het doel vertalen, daarna gaaf hij zijn mening daarover. Maar hij deed er heel makkelijk over en vond dat wij het gewoon goed deden. Dus bij puntje een vulde hij al een 4 in. Dat deed hij ook zo bij puntje twee, drie, vier en ga zo maar door. Conclusie: ik heb allemaal viertjes gekregen. Hij deed alles vertalen, gaf op alles een vier en gaf ook op veel dingen zijn mening. Hij zei tegen ons: “ik vind dat jullie heel erg dapper en moedig zijn, jullie zijn honderden kilometers verwijderd van huis. Ik vind dat jullie het hier super doen, Jullie tonen initiatief, respecteren de mensen, zijn open en eerlijk, altijd voorlijk en iedereen is gewoon super blij met jullie. Er komen best vaak deelnemers naar mij toe en vertellen dat ze jullie heel leuk en lief vinden en je weet het dat de deelnemers daar ook heel eerlijk over zijn. Want soms komen ze ook naar mij toe dat ze een bepaalde collega niet leuk vinden. Maar er is nog niemand naar mij toegekomen die jullie niet leuk vinden en dat vind ik super fijn. Ook van collega’s hoor ik positieve berichten, jullie proberen steeds meer te praten met iedereen en daarom ga ik jullie nu ook op andere groepen zetten. Zodat jullie ook andere doelgroepen beter leren kennen en dan gaan jullie ook leren om meer met ze in gesprek te gaan. Maar ik vind het al knap dat jullie de tijd nemen om ze te kunnen begrijpen, ook al is dat af en toe moeilijk. Verder wil ik jullie nog dingen laten zien, zoals een PPA. Die kunnen we dan samen een keer gaan maken. Ook gaan we een keer een situatie oefenen met complex gedrag, zodat ik kan zien hoe jullie daar op reageren, enz. Al met al jullie doen het echt super en ben erg trots op jullie!” Dat was natuurlijk super fijn om te horen. Jesús had ons formulier ondertekend en toen konden we weer terug naar onze werkplek. Al met al ging het gesprek super goed

Gevoelens

Ik vond voor mij gevoel het gesprek erg goed gaan. Vooral om te horen van Jesús dat ik het hier super goed doe, gaf een fijn gevoel. Ik werd er ook heel blij van en gerust. Ik had namelijk een lijst met leerdoelen meegenomen naar deze stage. Ik was bang dat ik heel lang de tijd nodig zou hebben om deze leerdoelen te verbeteren. Maar het is hier juist heel snel gegaan. Dat heeft vooral te maken met dat ik hier een vertrouwd gevoel heb en vrijer word gelaten. De bevestiging van Jesús gaf mijn daarom ook een goed gevoel. Dat ik met een gerust hart straks Spanje kan vertalen met een voldoende als eindbeoordeling. Toch vond ik het ook wel erg raar. Jesús gaf ons alleen maar viertjes, omdat hij gewoon vond dat wij die punten beheersten. “Ziet dat er niet raar uit?” Dacht ik bij mezelf. Maar misschien moet ik helemaal niet zo denken, als Jesús vind dat ik het hier super goed doe, dan is dat maar zo.

1. M.A.J Hest:
    11 november 2018
    dit is een hele goede stimulatie om de laatste 5 weken nog met plezier door te brengen en er helemaal voor te gaan en alle minder leuke dingen te vergeten. en dat je straks als je weer thuis bent er alleen leuke herinneringen aan hebt. Je kunt het Marly.Ik ben trots op je. Oma