Eerste stage dag

4 september 2018 - Chiclana de la Frontera, Spanje

Vandaag dinsdag 4 september was onze eerste stage dag. Om 9 uur moesten we beginnen. Maar om even netjes over te komen leek het ons verstandiger om er net iets eerder te zijn. Nou ja dat had dus niet veel invloed. We waren er 10 minuten van te voren, maar we kwamen er al snel achter dat de Spanjaarden hier erg zijn van op je gemak doen. Dus liepen naar een college die ons naar de het klaslokaal bracht. Daar moesten we blijven wachten. Langzaam kwamen alle cliënten aan. Iedereen zag dat we nieuw waren en wilde ons dan ook graag begroeten en voorstellen. Na ongeveer 15 minuten kwam onze stagebegeleiderster Elena. We hebben toen denk ik nog 10 tot 15 minuten iedereen verwelkomt. Daarna ging iedereen naar zijn klaslokaal (groep). Ik sta samen met Michelle op een groep met een laag niveau. Elena begeleid ons op die groep. Zelf staat ze ook op die groep. Ze begon ons te vertellen wie iedereen een beetje is. Als eerste gingen we een wandeling maken naar het zwembad, daar bleven we ongeveer een half uur tot een uur staan. Daar deden we dan gezellig kletsen en lol maken. Daarna liepen we naar de kantine om daar te ontbijten. Iedereen kreeg brood met tomaten puree en eens stuk fruit met drinken. Wij moesten daarbij helpen dekken, eten geven en afruimen. Na het eten liepen we weer terug naar het lokaal.  We begonnen eerst met het bespreken. We kregen we de taak om in de schriften van de cliënten opdrachten te gaan maken die hun dan konden gaan doen. Je hebt namelijk in die klas drie niveaus van leren. Niveau 1 is het makkelijkste, zoals het koppelen van letters. Het inkleuren van figuren met de juiste kleur die staat aan gegeven. Niveau 2 is wat moeilijker, daar ben je vooral bezig met letter na schrijven. Maar dan alleen de letters a,e,u,o en i. Maar ook kun je dan makkelijk klokkijken en makkelijke optelsommen en keersommen.  Niveau 3 is het hoogste van de groep. Dan doe je vooral keersommen, zinnen schrijven, enz. Toen iedereen bezig was met zijn werkje, werden ik en Michelle gevraagd of we wilde mee kijken hoe een cliënt op de wc werd gezet. Maar ook lieten ze zien hoe ze een plasbuis op de penis zette. Dat was allemaal best interessant om te zien. Hier in Spanje gaat ook alles een stuk gemakkelijker. Één man heeft gewoon een uur op de wc gezeten. Omdat ze het belangrijk vinden dat ze hem de tijd geven en laten doen wat die nog kan, zoals zijn eigen billen afvegen. Daarnaast laten ze hier best vaak de wc deur open staan en kan in principe iedereen mee kijken. Hier is de privacy allemaal iets minder belangrijk. Na dat we dat hadden gedaan gingen we eten. We aten pasta met vis en salade. Als eerste hielpen wij onze eigen groep. Die mocht namelijk alleen gaan eten. Toen onze groep klaar was met eten werd er tegen ons gezegd dat we met de andere groepen mochten mee eten. We werden dan aan een tafel gezet tussen de cliënten en alles werd voor ons gedaan. We kregen eten en drinken. Wel moesten we na het eten even mee helpen opruimen. Na het opruimen liepen we weer terug naar ons lokaal, daar waren we aan het wachten totdat het tijd was. We hebben daar nog lekker tv gegeten en gekletst zover dat kan. Om drie uur werd iedereen opgehaald en weg gebracht en mochten wij naar huis.

Deze dag heb ik al veel dingen opgemerkt. Hier is het allemaal zo relax, leuk, gezellig en warm. Iedereen is hier zo lief voor elkaar. Ik heb deze dag ook zoveel mensen begroet, geknuffeld, kusjes van gekregen en mee gedanst. Zo leuk! Heb al helemaal zin in morgen.

1. Haoanh Phan:
    12 september 2018
    Wat leuk om zo jouw eerste stagedag te lezen en ' mee te maken'!