Insuline

6 september 2018 - Chiclana de la Frontera, Spanje

Donderdag 6 september. Vandaag was een leerzame dag. Elke dag dat ik hier ben leer ik zo veel nieuwe dingen, zie ik zo veel verschillen en maak zo veel dingen mee. Om te beginnen mocht ik al de eerste dag mee kijken hoe iemand op de wc werd gezet. De volgende dag mocht ik al meteen alles zelf doen. Van het ene moment dat ik iemand zijn werkje aan het nakijken werd ik het andere moment geroepen om iemand meteen direct te helpen bij naar de wc gaan. Dat vond ik eigenlijk niet zo spannend meer. Ik had goed gekeken hoe dat de vorige dag werd gedaan en dat deed ik gewoon na. Als ik iets niet goed deed werd dat ook meteen gezegd en begreep ik dat ook. Ik had daar ook heel veel van geleerd. Hier hebben ze echt niet zo’n probleem met privacy en laten ze gewoon de deur open staan. Wel is hygiëne heel belangrijk. Dus jasje aan, handschoenen aan en daarna goed alles schoonmaken is noodzakelijk.

Uiteindelijk gingen we eten. Tijdens het eten word er altijd bij een jongen zijn bloedsuiker gehalte gemeten. De vorige dag had ik gezien hoe je dat moest doen. Vandaag mocht ik het helemaal zelf doen. Ik werd geroepen en kreeg meteen een naald in mijn hand. Daarmee mocht ik een gaatje maken in zijn vinger om zo het bloed op te vangen wat eruit komt. Als er een uitkomst uitkomt word altijd eerst de ouders gebeld. Die geven dan aan hoeveel insuline er vandaag gespoten moet worden. Mijn college draaide het op het juiste getal en ik kreeg ook weer meteen die spuit in mijn hand. Ik moest zijn vel pakken en de insuline er langzaam in spuiten. Ik vond dat ik dat erg goed deed. Ik was niet zenuwachtig, luisterde goed naar wat er gevraagd werd en voerde het rustig uit. Naderhand drong het eigenlijk pas tot me door wat ik precies gedaan had. Eindelijk was ik daar ook een beetje van geschrokken. ‘Heb ik net echt bij iemand insuline ingespoten?’ Ja dat was ik. Als ik er nu op terug kijk, dan ben ik er echt trots op. Dat ik dat zo maar even gedaan heb. Natuurlijk zitten er consequenties aan, maar mijn collega’s waren erbij en ik heb goed naar hun geluisterd (in het Spaans).

Weer een leerzaam en intensief dagje.